Занедбані заводи, порти, склади й інші промислові території, які не використовуються, можуть знову стати важливою та привабливою частиною міста. Завдяки спільним зусиллям архітекторів, дизайнерів, соціологів, місцевих влад і громадських активістів постіндустріальні зони перетворюються на активні райони з житловими будинками, простором для бізнесу, громадськими місцями та культурними й туристичними атракціями. Перетворення колишніх промислових зон уже впродовж 30 років є популярним трендом у містах Європи й усього світу.
Подібно до Гавані між Рибальським островом та Подолом, Гельсінська затока Toolonlahti є забутою перлиною міста. Швидкий розвиток Гельсінкі наприкінці 1800-х років почав трансформацію його центру. За цей час затоку оточили заводи, які забруднили воду. Данці із COBE мріють повернути занедбану територію городянам та перетворити її на центральний міський простір. Їхній проект перетворює забруднену затоку, що наразі розділяє центр міста надвоє, на величезний громадський парк, який об`єднує фінську столицю. Там планують прокласти пішохідні та велосипедні маршрути, покликані повторно підключити околиці до затоки та створити насичену набережну вздовж води.
Це найбільший девелоперський проект, що буде реалізований у столиці скандинавської країни найближчими роками. Проект ревіталізації постіндустріальної ділянки порту розрахований на наступні 40–50 років. Територія із загальною площею до 4 000 000 м2 забезпечить помешканнями 40 000 городян і ще 40 000 — робочими місцями. Від Nordhavnen до центру Копенгагена — лише 4 км, що дає змогу легко дістатися до основних об’єктів інфраструктури міста. Автори проекту враховують також зручне розташування Nordhavnen на узбережжі протоки Ересунн і планують створити біля води велику кількість просторів для відпочинку та громадських місць.
Трансформацію HafenCity на березі Ельби проводять без детального плану території, до якого ми звикли. Натомість є тільки генеральний план, у якому збережено планувальну структуру старого порту, закладено основоположні принципи та гнучкі правила. HafenCity розвивається із заходу на схід і з півночі на південь; протягом 25 років вісім підрайонів буде повністю завершено. На відміну від центрів більшості міст, зайнятих переважно магазинами й офісами, HafenCity поєднуватиме різноманітні функції: тут буде створено до 7000 помешкань, 45 000 робочих місць, також проект передбачає можливості для відпочинку, туризму, торгівлі та культурних заходів.
Новий квартал набуде рис столиці завдяки міському способу життя й розташуванню на перших поверхів будинків сервісних центрів, магазинів та інших об’єктів інфраструктури. Транспортну систему району спроектували, опираючись на принцип створення пішохідного міста, та водночас подбали про оптимальне використання громадського транспорту. Майстер-план структурує громадські простори та формує лінію горизонту контурами житлових та офісних будівель. Таким чином, проект кварталу Elbbrücken доповнює базові якісні принципи всього HafenCity.
На території, відомій як De Pakhuysen (“Склади”), величезні будівлі складів досі нагадують часи, коли цей район іще функціонував як порт. Деякі зі складів були закриті, а деякі дістали нове життя після ретельної реконструкції. Нові блоки разом із цими історичними будівлями утворюють диференційований комплекс взаємопов’язаних будівель, які зберігають панорамні краєвиди на річку Ей. Змішана програма комплексу передбачає офіси, робочі/житлові студії, розкішні апартаменти та субсидоване орендне житло.
Півострів Мюллерпір, із трьох боків оточений водою, розташований неподалік від центру Роттердама. Колись тут була портова пристань, а тепер, відповідно до майстер-плану, територію реконструюють під житловий квартал із комерційною та громадською функціями. Здалеку Мюллерпір нагадує порт, але зблизька він більше схожий на затишний міський лабіринт, що контрастує з широким водним простором навколо.
Колишній промисловий район Кангас розташований приблизно за 1,5 км на північний схід від центру міста Ювяскюля. Збережені будівлі історично та культурно важливої паперової фабрики трансформували у творчий кампус, який використовують навчальні заклади міста. Трансформація території також передбачає створення зимових садів. “Місто садів” презентує бачення, яке стає вихідним пунктом у промисловій спадщині. Лінійна архітектура будівлі заводу із червоної цегли, побудованого на початку 20-го століття, стане визначальним елементом усієї нової території. Індустріальний характер переосмислено та відображено під час планування нових будівель, громадських приміщень та загальних дворів.
Міський район Hiedanranta розташований на північному заході міста Тампере. Протягом наступних 20 років в Innovation Bay з`явиться понад 25 000 нових мешканців та 10 000 нових робочих місць. Колишній промисловий район стане інноваційним хабом для розвитку кругової економіки та сталого майбутнього. Застосовуючи кругову економіку та творчий потенціал Тампере, генеральний план каталізує інновації, підтримує майбутнє розумного виробництва та створює стійку платформу для суспільного життя.
Проект перетворення гавані передбачає широкий спектр громадських об`єктів, зокрема великі алеї та велодоріжки, і тим самим сприяє фізичній активності. Пандуси для людей з особливими потребами, сходи й унікальні умови берегової лінії забезпечують доступ до води для плавання та катання на човнах. На території площею 4,3 га парки формують зони для різних активностей під час прогулянки: місця для зустрічей, ярмарки у вихідні, меморіали, дитячі ігрові майданчики та зелені береги для відпочинку.
Залиште E-mail, щоб підписатися на розсилку новин